Dagene går fremover...

Dagene går fremover...

Er ikke mye jeg har blogget i det siste, men dagene har nå gått sin gang. 

Jeg har fått gjort noen forandringer med meg selv den siste tiden, blant annet dette med medisinering for angst og ADD. Vet ikke/husker ikke hvor mye jeg skreiv sist gang om dette, men har fått behandling for ADD`en min - begynt med Ritalin. Jeg har også i en lengre periode brukt Sobril for angsten min, å jeg tror nok det har vært en periode hvor jeg brukte Sobrilen på "måfå" og det har jeg merka, for jeg har vel egentlig bare gått i min egen lille verden, hvor angsten var den som regjerte. 

MEN, jeg har tatt tak. Jeg brukte jo 25 tabletter Sobril på under en uke, og når jeg bynte å tenke over det, så blei jeg skremt. Før jul 2017 klarte jeg å redusere bruken sånn at jeg hadde en eske vertfall 2 uker ca. Men nå etter jul og på nyåret, har jeg redusert det enda mer, og kun brukt 4 tabletter på 12 dager, så i snitt hver 3.dag har jeg tatt en tablett, ved behov. Men jeg skal enda mer ned fra det igjen. 
For jeg merker jo at jo mindre jeg tar, desto mindre behov har jeg for den. Og det er positivt, å jeg er stolt!

Det neste steget nå, er å bli enda flinkere med tanke på matinntak og vektnedgang. Jeg har satt meg som mål å prøve å gå ned til under 130 kg før jeg skal på Stamina (NIMI Ringerrike) i Mars. 

Og der er jeg så glad for at jeg har min kjære samboer, for vi samarbeider med dette, siden vi begge skal ned i vekt. Vi har kutta ned på søtsaker drastisk. Vi har gått fra å ete det ganske for mye i ukedagene og helgene, til å kun ha fra fredag til søndag, men nå har vi kun lørdagene. Og William, har jo gått ned vertfall ett par kilo på det :D Jeg også, jeg lå lenge på 140 kg, men nå er jeg nede på 137 ca. Så da har jeg vertfall 8 kg til nå, så er jeg under 130 tallet igjen. Til sommeren har jeg lyst å se under 120. Så får vi se hva målet blir mot høsten å vinteren igjen. 

Jeg har tenkt til å begynne med litt mer plantebasert mat, mer grønnsaker - mindre fett, sukker og fete sauser å dressinger. Spise litt mer fisk, og mer magert kjøtt. 

Skal og bli flinkere til å spise mer salat igjen, å kanskje prøve å "lure" inn noe mer tunfisk i salatene. 

Men sånn all over, så skal jeg og begynne å bli flinkere til å røre meg mer, så har en plan om at selv om jeg ikke får til å trene så mye ute, med gåturer, så skal jeg skaffe meg utstyr til å ha hjemme, sånn at jeg kan få trent opp muskulaturen min i rygg, lår, armer og ben.

Jeg har jo og kuttet DRASTISK ned på alkoholinntaket mitt. Jeg tror på det siste året, så har jeg tilsammen drukket ca 3-4 ganger, sånn "ordentlig" , men det har blitt lite av den fyll greia vertfall. Jeg drikker jo knapt en øl å to, så blir jeg jo helt svingstang. Nei jeg har rett å slett blitt for "gammel" for den rølp fylla, så det blir heller å kose seg med noen glass vin, å litt god mat, en gang i blant. I sommer i fjor, slutta jeg og å røyke. Jeg tror jeg har røykt en gang etter det, når jeg tok meg noen øl - men det smakte ikke mye godt, så siden da har jeg latt vær - enda en stolt moment for min del. 

Så på kort tid har jeg endra mye i hverdagen min, nå gjelder det bare å få helsa på stell en gang for alle :) 

Jeg har blitt en venn mindre dette året, han gikk bort 12. november - og det var ett tungt slag for meg, det tok hele gnisten å pusten ut av meg, og jeg gikk lenge i ei svart grop, som føltes uendelig. Han ble bare 35 år gammel , og det er for ungt - men sykdom spør desverre ikke om alder, den bare tar. Jeg har lært mye om meg sjøl, og ikke minst om ting rundt meg. Det å ta vare på de minste gleder i hverdagen er så viktige - å ikke minst sette pris på alle man har rundt seg. 

Så dette året for meg, blir ett år  - hvor jeg skal jobbe mer med meg sjøl, komme meg opp å frem igjen,  å ikke minst prøve å delta mer i ting rundt meg, prøve å få besøkt de som betyr mye for meg. Og jeg vet å føler at det kommer til å skje snart. 

Jeg blir faktisk 38 år gammel i år, er egentlig helt utrolig - at jeg snart har levd ett "halvt liv", men jeg vet jeg har enda mange år igjen å leve, å det må jeg bruke til det fulleste. 
Jeg har blitt mer positiv, jeg styrer unna alt som drar meg ned og mennesker som kun påfører meg negativitet. Så jeg har egentlig blitt en mer glad person sjøl og, selv om noen dager enda er tunge. Men jeg har vertfall fått mer evnen til å se det positive i ting, og jeg greier å se hva jeg faktisk klarer - mer enn hva jeg ikke klarer :) Å det er en god følelse. 

Så til slutt vil jeg bare si Carpe Diem - Grip dagen! 

Monica

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En ny hverdag!

Mitt liv