En ny hverdag!

Har hatt blogg før, men det har liksom ikke blitt så mye av dem. Men denne gangen tenkte jeg at jeg sku virkelig gå inn for å blogge.

For det har seg sånn at for vel 4 mnd siden så starta jeg, det jeg vil betegne som, ett nytt å bedre liv. Hvor helsa mi står i fokus, og dette blir den veien jeg skal fortsette å gå. 13.juli - 2015, dro jeg til Nimi Ringerike (Hønefoss) for å få hjelp til å få ett bedre kosthold, og en mye bedre helse. Da jeg starta "reisen" , veide jeg 147, ett eller anna kg, og nå 4 mnd etter er jeg ca 16 kg lettere, og jeg må si at formen min har kommet seg bektraktelig.

For å vise dette mer synlig så har jeg lagt med to bilder. Ett av meg før jeg starta og ett av meg da jeg kom ut fra Nimi.



Vel, her ser dere, det øverste er fra før jeg dro, og det andre er etter jeg kom hjem. Det er så godt å se at det funker! 
Om noen lurer på hva jeg har gjort, så kan jeg si det slik; Jeg gikk fra å være ikke noe aktiv i det hele tatt, jeg klarte knapt nok å stå oppreist for å gjøre daglige gjøremål, når jeg skulle dusje, så måtte jeg bruke stol, når jeg skulle lage mat eller henge opp klær, måtte jeg enten ta flere pauser, eller også her sitte på en stol. Å gå tur for meg var ett fremmedord, jeg blei tungpusta bare på tanken, og de fleste av gangene valgte jeg heller å ta en taxi opp til butikken (som vanligvis bare tar ca 10-15 min å gå i rolig tempo) , hadde kanskje 1-2 måltider om dagen, muligens 3 og hvis jeg gadd, og de måltidene bestod av noe sunn mat, men mest usunn mat. Jeg har alltid vært gla i søtsaker (det er jeg enda, men i moderate mengder) ,og til tider tok det helt over. Har alltid vært glad i en øl eller 10, og gjerne litt vin attått, og kanskje no god mat, for å toppe det hele. Vel, i forhold til nå, så såg livet mitt ganske så "dødsdømt" ut. Men så fikk jeg da denne muligheten til å være på Nimi i 9 hele uker, og jeg tenkte i det jeg ankom stedet at "Hva i helvete er det jeg har begitt meg ut på`??!" 

Vel den første uken og forsåvidt den andre uken også, var ett reint "helvete" , jeg hadde mer stopper fra Pasienthotellet til Gymsal og klasserom, enn en trikk fra Sinsen til Oslo S (virka det som) . Og de første gangene vi hadde stavgang/tur borte på moen (Helgelandsmoen), så var jeg hæppy bare jeg kom meg over fotballbanen og tilbake, noen dager ikke en gang dit. 

De neste ukene, blei ting bare lettere å lettere, men så var det noen dager hvor alt var bare drit . Alt i alt en ganske så Berg-og dalbane aktig reise. Men etterhvert som kiloene silte av meg, kostholdet mitt blei bedre, så såg jeg det at dette var noe av det beste jeg kunne vært med på. Men uheldigvis tar ting veldig fort slutt, og vi nærma oss avslutningen for ni herlige og tøffe uker. 
Jeg fikk mange bekjentskaper, noen bestevenner, og noen ikke fullt så gode venner, men thats life, man kan ikke like alle. 
Jeg dro hjem igjen 10. september på kvelden, og det var nå den virkelige reisen skulle starte. 

Jeg er meget imponert over meg sjøl. Fra å spise kanskje 1-2 måltider hver dag, å plutselig spise 6 ganger om dagen, blei en stor omveltning, og jeg har snubla noen ganger, det kan jeg med trygg visshet si, men det har ikke noe å si i forhold til fremgangen jeg har hatt. 

Men tilbake til saken. Jeg gikk altså fra å være nesten ikke gangbar i det hele tatt, til å plutselig gå flere kilometer om dagen, og delta på trening. For ett par helger siden, var jeg med på den mest fantastiske toppturen jeg har hatt noensinne! Vi var på Tjuvåskampen 812 moh, om noen hadde sagt for ett halvt år siden at " opp der skal du gå om noen mnd" da hadde jeg ledd meg skakk.. Men jeg greide det!!! 







Jeg er så ulidelig stol over det jeg har utretta, og vanvittig takknemlig for all støtte jeg har fått til nå. Følg med videre, jeg kommer til å legge ut nye ting, minst en gang i uka, for å se mer fremgang :) 


Ha en strålende dag alle sammen!!!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt liv

Dagene går fremover...