30.01.2021


Så langt har dette året vært ganske mye mer dritt enn jeg hadde sett for meg... Dette med Corona for eksempel, som gjør at man ikke kan gjøre ting man ellers gjør..

MEN:

Mest fordi jeg blir skuffet over enkeltes atferd og syn på mennesker som sliter psykisk. 

Jeg har en evig innvendig kamp med meg sjøl for ikke å tippe over når ting stormer som verst, prøver å ikke la mørket sluke meg igjen, som det gjorde for snart 2 år siden, da jeg var så langt nede at jeg til slutt måtte legges inn. Har kommet langt, men er enda langt igjen. Har slitt med dette i over 20 år nå, og er langt fra halvferdig.


Jeg ser på meg selv om en ganske reflektert person, med mange erfaringer og opplevelser som kanskje ikke mange har. 


Men det som sårer meg mest er når de som faktisk har forutsetninger for å skjønne meg mest, bare avviser meg med en standard frase som:

"Jeg kjenner mange som sliter psykisk, og de har ikke samme problemene som deg, så skjerp deg, ikke bruk sykdommen din som enn unnskyldning for å slippe unna"


Ehh okay? Jeg blei psykisk syk fordi jeg trengte noe å komme unna med.. okay... 

Jeg blei FRIVILLIG mobba fordi jeg tenkte at senere i livet trengte jeg nok noe som kunne redde meg fra å fungere normalt.. 

Jeg blei FRIVILLIG utnytta av gutter og eldre menn, for jeg tenkte at DET akkurat det kunne jeg bruke så jeg skulle slippe å stole på noen igjen.

Jeg var til å med så FREKK at jeg begynte å røyke tidlig, drikke tidlig, sånn at jeg kunne bli ansett som en av de kule, for så senere i livet sitte med en redsel og en følelse av aldri å bli likt for den jeg er, sånn at jeg skulle SLIPPE å fungere sosialt..

Og ikke nok med det jeg FRIVILLIG valgte å få juling av andre barn på min alder og eldre, kun for at jeg skulle kunne slippe å utføre daglige gjøremål som å ta buss, gå tur osv osv..

Altså... det er det DUMMESTE jeg noen gang har hørt i hele mitt liv..


Da jeg kom til denne verden, så kom det aldri noen lapp sammen med meg hvor det stod: Alltid føy henne og gjør henne fornøyd samma svarte,  behandle henne som porselen i tilfelle hun sprekker eller ødelegges.

For det er INGEN som trenger å stå på pinne for meg, jeg er vant med å klare meg på egenhånd, kanskje litt for mye til tider. 

Jeg kommer ikke alltid løpende når jeg strever med noe, jeg holder det som regel inni meg, til jeg er så sammenbrutt at eneste veien jeg har er å krype ut i håp om at jeg skal få noe å gripe fatt i. 

Jeg er dønn ærlig, til manges frustrasjon og irritasjon - men jeg er alltid meg. 

Jeg trenger ikke lenger noens aksept til å være meg, like lite som andre trenger tillatelse til å behandle andre med respekt. 

Og jeg trenger vertfall ingen som forteller meg hva som er rett og galt, eller hva som er sosial akseptert innenfor det å slite psykisk. Hvis DU skal bli akseptert for den DU er, da må du jaggu akseptere andre for den de er.

Så før du dømmer, før du setter pekefingern på folk og forteller dem hvordan de skal leve sitt liv tenk over dette: 

Er virkelig andres liv så svart hvitt, at alt de gjør i livet er å unngå alt de kunne gjort?

For det du ser på som helt normalt, kan være som å bestige verdens høyeste fjelltopp for andre. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En ny hverdag!

Mitt liv

Dagene går fremover...